Home WIA Nieuws Producten Support Aanvraag Evenementen Contact

Onze Producten
3D Printers
3D Tekenen
Ingenieuser: In beweging zetten
Ingenieuser: Onderzoeken & presenteren
Ingenieuser: Tekenen & ontwerpen
Ingenieuser: Graveren & Produceren
Interactieve Schoolborden
Laatste Nieuws
Laatste nieuws
WIA Educational
Bedrijfsprofiel
Training
On-line Support
 
Column: Leerling-vriendelijk of leerkrachtvriendelijk

Techniek en technische vakken hebben in ons land geen positief imago. Daar zijn in de loop der tijd vele verklaringen voor gegeven. Ook is op allerlei manieren getracht om dit beeld bij te stellen. Afgemeten aan de voortdurende terugloop van het aantal techniekleerlingen op VMBO en MBO, is dit nog weinig succesvol gebleken.


De invoering van techniek in het basisonderwijs is op zich een heel positieve beweging. De methoden die hiervoor zijn ontwikkeld dragen vrijwel allemaal als kenmerk: een sterke simplificatie van techniek. Het nadeel hiervan is dat het beeld van techniek bij basisschoolleerlingen ver afstaat van de technische ontwikkelingen in het bedrijfsleven.


WIA Educational werkt er hard aan om INGENIEUSER een meer reële afspiegeling te laten zijn van hetgeen leerlingen later in de industriële praktijk tegenkomen. Dit betekent onder meer gebruik van software, computer gestuurde bewerkingen en andere digitale technieken.


Dit alles blijkt goed aan te sluiten bij de leefwereld van leerlingen in de groepen vijf tot en met acht. Immers thuis hebben zij ook allerlei digitale apparaten van laptop tot I-phone. Ook op school verwachten kinderen en hun ouders de meer  recente ontwikkelingen van digitale technieken. Door de prijsontwikkeling van hardware ligt dit ook steeds meer binnen het bereik van de schoolbudgetten.


Toen ik voorheen op onderwijsbeurzen stond, kregen we altijd veel aandacht voor onze digitale werkplekken. Vol bewondering staan onderwijsmensen altijd te kijken naar software voor het ontwerpen in 3D, het computer gestuurd graveren of het opbouwen van een werkstuk op een 3D-printer. Als ik hen in hun overpeinzingen stoor, is vrijwel altijd de eerste vraag ‘is dit wel leerling-vriendelijk’. Mijn reactie is dan dat deze technieken niet alleen leerling-vriendelijk zijn, maar vooral leerkrachtvriendelijk.


Leerkrachten met voldoende interesse in de wereld om hen heen, behoeven niet per se een uitgebreide kennis te hebben van deze technieken te hebben. In de praktijk blijkt – net als bij de afstandsbediening van de Tv en video – dat kinderen dat sneller door hebben dan volwassenen. Thuis programmeer ik na al die jaren nog steeds niet zelf de video. De rol van leerkrachten in techniek in het BO is een andere dan die bij de andere schoolvakken. Het is minder overbrengen van kennis, maar meer coachen van het leerproces van individuele leerlingen.

 

Geschreven door: Grijzeharen

           

Iedere vrijdag vanaf 9.30 uur ’s morgens kunt u al onze oplossingen in bedrijf  zien in ons democentrum in Rotterdam-Hoogvliet aan de Koddeweg 39. Gemakkelijk per auto (A15) en per openbaar vervoer (trein en metro) te bereiken. Graag tijdig aanmelden, per mail info@wiaeducational.nl of per telefoon 010-5011313.


Informatie
Vraag direct informatie of een demonstratie aanVraag direct informatie of een demonstratie aan
010-5011313
Evenementen



Volg ons op
Volg ons op Twitter
WIA Educational BV | Koddeweg 39 | 3194 DH | Hoogvliet Rotterdam | 0031-(0)10-5011313 | 0031-(0)10-5014715 | info@wiaeducational.nl