Home WIA Nieuws Producten Support Aanvraag Evenementen Contact

Onze Producten
3D Printers
3D Tekenen
Ingenieuser: In beweging zetten
Ingenieuser: Onderzoeken & presenteren
Ingenieuser: Tekenen & ontwerpen
Ingenieuser: Graveren & Produceren
Interactieve Schoolborden
Laatste Nieuws
Laatste nieuws
WIA Educational
Bedrijfsprofiel
Training
On-line Support
 
Ingenieuser: In beweging zetten

 

De hometrainer gekoppeld aan grafieken met afstand, snelheid en hartslag vormt één van de vele voorbeelden dat techniek overal is en dat het eenvoudig is om vanuit een heel andere discipline aanknopingspunten te vinden bij techniek en wetenschap.

 

Uiteraard zijn er opdrachten waarbij de leerlingen op de hometrainer zitten, fietsen en kijken wat het effect is op de grafieken van afstand, snelheid en hartslag.

Leerlingen worden uitgedaagd om voorspellingen te doen over de grafieken voordat ze opdrachten uitvoeren. Ze leren rekenen aan grafieken en komen misschien tot de conclusie dat de snelheidsgrafiek een afgeleide is van de afstandgrafiek en dat je het effect van het vliegwiel dat in de hometrainer zit, terug kunt vinden in de grafieken.

De functie van het hart komt ter sprake en de vergelijking met andere (technische) pompen wordt gelegd, waarna leerlingen werken aan het ontwerpen van een eigen pomp, waarbij alle ontwerpstappen van een echt ontwerpproces worden gemaakt.

 

De hartslagmeter wordt niet alleen gebruikt, maar er wordt ook nagedacht over de werking. En omdat de hartslag één van de graadmeters is bij een leugentest, maken de leerlingen ook een leugendetector op basis van huidweerstand en doen vervolgens onderzoek naar de betrouwbaarheid van zo'n leugendetector.

Naast de fiets- en onderzoeksopdrachten zijn er ook praktische opdrachten, bijvoorbeeld om de sterkte van een plastic tas te meten, de werking van het vliegwiel te onderzoeken met een waxinelichtje, een pomp, een leugendetector en een model van een trapas te bouwen.


Voorbeeld uit methode: De werking van het Vliegwiel

In de opdrachten leren de leerlingen technische problemen op te lossen (kerndoel 45), onderzoek doen (kerndoelen 42 en 45) en leggen ze relaties tussen werking, vorm en materiaalgebruik (kerndoel 44).

Met het lezen van grafieken is er aandacht voor het leren van wiskundetaal (kerndoel 23) en ook het leren meten en rekenen met eenheden komt op verschillende plaatsen terug (kerndoel 33).

Deze leerplek vereist voor de leerkracht weinig voorkennis en ervaring en is eenvoudig te bedienen en uit te leggen. Het is eenvoudig in gebruik.


Informatie
Vraag direct informatie of een demonstratie aanVraag direct informatie of een demonstratie aan
010-5011313
Evenementen



Volg ons op
Volg ons op Twitter
WIA Educational BV | Koddeweg 39 | 3194 DH | Hoogvliet Rotterdam | 0031-(0)10-5011313 | 0031-(0)10-5014715 | info@wiaeducational.nl